Biały bohater drugiego planu
Najlepiej odwzorowany śnieg w grach wideo (i silniki, które go stworzyły)
W grach wideo śnieg bywa jak ketchup do frytek: niby dodatek, ale jak jest dobry, to kradnie całe danie. A jak jest zrobiony źle - wygląda jak biały dywan z Painta i psuje immersję szybciej niż bugi w dniu premiery.
Dziś bierzemy lupę, termos z herbatą i sprawdzamy, które gry naprawdę dowiozły zimę, na jakich silnikach i jakimi efektami nas kupiły.
Red Dead Redemption 2
Silnik: RAGE (Rockstar Advanced Game Engine)
Status: Złoty standard śniegu w gamingu
Rockstar zrobił to, co potrafi najlepiej - symulację świata, a nie tylko jego wyglądu.
Efekty śniegu:
Pełna deformacja podłoża (stopy, konie, sanie)
Śnieg:
osiada na ubraniach
spada z gałęzi
reaguje na wiatr
Zamiecie ograniczające widoczność
Postać porusza się wolniej w głębokim śniegu
To nie jest „ładny efekt”. To system.
RDR2 pokazuje, że śnieg może być mechaniką, klimatem i narracją jednocześnie.
Death Stranding
Silnik: Decima Engine (Guerrilla Games / Kojima Productions)
Status: Fizyka ponad fajerwerki
Hideo Kojima stwierdził: „A co, jeśli śnieg będzie wrogiem?”. I zrobił z niego najgorszego kompana podróży.
Efekty śniegu:
Głębokie zaspy wpływające na równowagę
Zmienna przyczepność terenu
Widoczność ograniczana przez pogodę
Śnieg jako realna przeszkoda gameplayowa
Zero efekciarstwa, maksimum konsekwencji.
Tu każdy krok w śniegu boli.
The Division
Silnik: Snowdrop Engine (Massive Entertainment / Ubisoft)
Status: Najlepsza atmosfera zimy
Tak, to ten silnik, który ironicznie nazywa się Snowdrop - i tak, to był jego popisowy numer.
Efekty śniegu:
Ciągłe, dynamiczne opady
Zamiecie śnieżne
Śnieg zalegający na:
ulicach
samochodach
elementach miejskich
Subtelne ślady stóp (kosmetyczne)
Fantastyczne audio zimy (wiatr, cisza, echo miasta)
Śnieg nie wpływa na gameplay, ale:
robi klimat tak gęsty, że można go kroić nożem.
Metro Exodus
Silnik: 4A Engine
Status: Postapokaliptyczna zima, która zabija
Rosyjska szkoła zimy: bez litości.
Efekty śniegu:
Ograniczona widoczność
Zamarzające elementy ekwipunku
Śnieg i mróz wpływają na tempo eksploracji
Naturalne, „brudne” oświetlenie zimowe
Tu zima nie jest tłem.
To stan świata.
The Long Dark
Silnik: Unity (mocno zmodyfikowany)
Status: Najbardziej „prawdziwa” zima
Gra, która udowadnia, że fotorealizm nie jest potrzebny, jeśli mechaniki robią robotę.
Efekty śniegu:
Mróz jako główna mechanika
Zamiecie dezorientujące gracza
Brak HUD-u potęgujący realizm
Zima = największy wróg
To survival, w którym śnieg wygrał z człowiekiem.
God of War Ragnarök
Silnik: Santa Monica Studio Engine
Status: Śnieg filmowy
Tu nie chodzi o realizm, tylko o epicką oprawę.
Efekty śniegu:
Szczegółowe animacje opadów
Ślady w śniegu
Dynamiczne warunki pogodowe
Śnieg wspierający narrację i emocje
Kino, nie symulacja. Ale jakie kino.
Werdykt końcowy
Najbardziej realistyczny śnieg: Red Dead Redemption 2
Najlepsza fizyka śniegu: Death Stranding
Najlepszy klimat zimy: The Division
Śnieg w grach przeszedł drogę:
od „białej tekstury”
do pełnoprawnego systemu rozgrywki.
I oby kolejna generacja gier sprawiła, że będziemy marznąć jeszcze bardziej - nawet siedząc pod kocem z padem w ręku.



Komentarze
Prześlij komentarz